loading...
نکته های ریزی که حتما باید بدانیم تا بتوانیم...
هومن و سینا بازدید : 21 چهارشنبه 20 فروردین 1393 نظرات (0)

 

سرگیجه,علل سرگیجه,دلایل سرگیجه

چه موقع باید از سرگیجه نگران شد؟
سرگیجه یکی از ناراحتی‌های نسبتا رایج است که گاه در شرایطی خاصی مانند خستگی شدید بروز می کند. با تاری دید و بیحالی همراه است، غالبا به خاطر افت فشار ایجاد می‌شود و معمولا پس از چند دقیقه نیز برطرف می شود. اما گاه ممکن است نشانه‌ای هشداردهنده از مشکلی جدی باشد.
کشیده شدن پاها روی زمین،‌ چرخیدن اطراف دور سر،‌ کاهش حواس،‌ تاری دید،‌ تهوع و استفراغ علائم سرگیجه هستند که به دلیل اختلال تعادل ایجاد می شوند و برای فرد مبتلا شرایط سختی را به وجود می آورند.


مغز از طریق مخچه تعادل بدن را برقرار کرده، با شرایط محیط هماهنگ می سازد و حرکات را تنظیم می کند. البته مخچه به تنهایی مسئول این عملکرد مهم نیست و اعضای دیگر نیز کمک می کنند. گوش داخلی را در واقع باید مرکز تعادل دانست. در سیستم دهلیزی ( بخشی در گوش)، کریستال هایی که از کانال های نیمه دورانی به شکل مایع عبور می کنند،‌ اعصاب دهلیزی را تحریک می کنند تا اطلاعات مستقیما به مغز فرستاده شود و در نتیجه با حرکات بدن در محیط هماهنگ شود. بینایی نیز در این باره نقش مهمی دارد. کره چشم تصاویر بسیار شفافی از محیط پیرامون را به مخچه می فرستد.
ماهیچه ها و گیرنده های واقع در کف پا موقعیت بدن و حرکات بدن را بدون ارسال پیام به حس بینایی مشخص می کنند.


علل سرگیجه چیست؟
در اغلب موارد سرگیجه به عدم عملکرد پیام های اطلاعاتی مربوط شده و مشکل جدی نیست. اما ممکن است نتیجه مشکل حرکتی، بینایی یا گوش داخلی باشد.
- سیستم دهلیزی در نزدیک دستگاه شنوایی قرار دارد. مشکل شنوایی، اوتیت و مانعی در گوش می تواند سیستم دهلیزی دچار اختلال کرده و سرگیجه به وجود آید.


- در موارد دیگر سرگیجه، کریستال های سیستم دهلیزی که اطلاعات مربوط به حرکات و جایگاه بدن را به مغز می فرستند، به سمت سیستم شنوایی تغییر مسیر می دهند و در نتیجه مغز اطلاعات نادرستی از موقعیت بدن دریافت می کند که باعث عدم تعادل و سرگیجه می شود.


- التهاب اعصاب سیستم دهلیزی نیز عامل دیگری در سرگیجه است. این مشکل عموما در پی عفونت ویروسی بروز می کند و با حالت تهوع و استفراغ همراه سرگیجه های شدید همراه است. این نوع سرگیجه موقتی است و بیشتر از 15 روز طول نمی کشد.


- بعضی افراد مبتلا به بیماری منیر (Ménière) هستند. این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان و در سن 40 تا 60 سال بروز می کند و با سرگیجه های شدیدی همراه است. علائمی مانند کاهش شنوایی، سردرد و احساس کیپ شدن گوش قبل از بیماری فرد را آزار می دهد. برای درمان و پیشگیری این بیماری که ممکن است فرد را از فعالیت های روزمره باز دارد، بهتر است آزمایشات خاص پزشکی توسط متخصص انجام شود.

 

چه موقع باید از سرگیجه نگران شد؟
به طور کلی سرگیجه ها به خاطر مشکل وخیم جسمانی نیستند اما باید مراقب بود و علت را تشخیص داد زیرا در بعضی موارد نشانه ای از بیماری جدی مانند مشکلات عروق مغزی،‌ تومور مغزی، ‌صرع یا اسکلروز (‌تصلب شریان) هستند.
سیستم دهلیزی و ماهیچه ها در سالمندان پیر می شوند. بینایی کاهش می یابد و حتی در صورت پیشرفت بیماری دیابت و فشار خون از بین می رود. سرگیجه در این افراد باید مورد توجه باشد زیرا ممکن است عارضه جانبی بیماری قلبی عروقی یا مشکلات جریان خون مانند پرفشاری خون باشد. سرگیجه با افتادن همراه است که البته بی خطر نیست که اغلب باعث شکستگی های شدید و آسیب های جدی می شود.

هومن و سینا بازدید : 14 چهارشنبه 20 فروردین 1393 نظرات (0)

 

قرآن,حدیث درباره قرآن,احادیثی درباره قرائت قرآن

 

احادیثی درباره ی قرآن  کریم
حدیث (1) رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا؛
خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى درخشند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص610

 

--------------------------------------------

حدیث (2) رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
خیارکم من تعلم قرآن و عـلمه
بهترین شما کسیست که قرآن را بیاموزد و آموزش دهد.

 نهج الفصاحه ص473 ،ح1524 - وسایل الشیعه ج6 ، ص167 ، ح7641

 

--------------------------------------------
حدیث (3) رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
يا بُنَىَّ لاتَغفُل عَن قِراءَةِ القُرآنِ- إذا أصبحت، و إذا أمسيت- فَاِنَّ القُرآنَ يُحيِى القَلبَ المیت وَ يَنهى عَنِ الفَحشاءِ و َالمُنكَرِ ؛
فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل  مرده را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى  باز مى دارد.
البرهان فی تفسیر القرآن ج1 ،ص19

 

--------------------------------------------

حدیث (4) رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ ؛
اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و سنگينى در ترازوى اعمال.
 الحیاه(ترجمه ی احمد آرام) ج2 ،ص234

 

--------------------------------------------
 حدیث (5) رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
اَصدَقُ القَولِ و َاَبلَغُ المَوعِظَةِ و َاَحسَنُ القَصَصِ كِتابُ اللّه ؛
راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
من لایحضر الفقیه ج4 ، ص

402

--------------------------------------------
حدیث (6) رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
مَن قَرَأَ القُرآنَ ابتِغاءَ وَجهِ اللّه و َتَفَقُّها فِى الدّينِ كانَ لَهُ مِنَ الثَّوابِ مِثلَ جَميعِ ما اُعطِىَ المَلائِكَةُ و َالأنبياءُ وَ المُرسَلونَ؛
هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به فرشتگان و پيامبران و رسولان داده شده، براى اوست.
وسائل الشيعه، ج6، ص184، ح7683

 

--------------------------------------------
حدیث (7) امام على عليه السلام:
 عَلَيكُم بِكِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ؛
بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
 نهج البلاغه(صبحی صالح) ص219 ، خطبه 156

 

--------------------------------------------
حدیث (8) امام على عليه السلام :
اَلا اِنَّ فيهِ عِلمَ ما يَأتى و َالحَديثَ عَنِ المَاضى و َدَواءَ دائِكُم و نَظمِ ما بَينَكُم؛
آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص223 ، خطبه 158

 

--------------------------------------------
حدیث (9) امام على عليه السلام:
اِنَّ القرآنَ ظاهِرُهُ اَنيقٌ و َباطِنُهُ عَميقٌ لا تَفنى عَجائِبُهُ و َلا تَنقَضى غَرائِبُهُ و َلا تُكشَفُ الظُّلُماتُ اِلاّ بِهِ؛
براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نمى پذيرد و تاريكى هاى جهل جز بوسيله آن رفع نخواهد شد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص223 ، خطبه 18

 

--------------------------------------------
حدیث (10) امام صادق عليه السلام:
مَن لَم يَعرِفِ الحَقَّ مِنَ القُرآنِ لَم يَتَنَكَّبِ الفِتَنَ؛
هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
محاسن، ج1، ص216

 

--------------------------------------------
حدیث (11) امام على عليه السلام :
وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اِسمَهُ وَ يُحَسِّنَ اَدَبَه ُ، و يُعَلِّمَهُ القُرآنَ؛
حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به او بياموزد.
 نهج البلاغة(صبحی صالح) ص546 ، حكمت 399

 

--------------------------------------------
حدیث (12) رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
مَن قَـبَّلَ وَلَدَهُ كَـتَبَ اللّه عَزَّوَجَلَّ لَهُ حَسَنَةً و َمَن فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللّه يَومَ القيامَةِ، و َمَن عَلَّمُهُ القُرآنَ دُعىَ بِالابـَوَينِ فَيُكسَيانِ حُلَّتَينِ يُضى ءُ مِن نورِهِما وُجوهُ اَهلِ الجَنَّةِ ؛


هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را شاد كند ، خداوند روز قيامت او را شاد خواهد كرد و هر كس قرآن به او بياموزد ، پدر و مادرش دعوت مى شوند و دو لباس بر آنان پوشيده مى شود كه از نور آنها ، چهره هاى بهشتيان نورانى مى گردد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 49

 

--------------------------------------------
حدیث (13) امام صادق عليه‏ السلام :
مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ ، وَ كانَ القُرآنُ حَجيزا عَنهُ يَومَ القيامَةِ ؛
هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيك قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روز قيامت، خواهد بود.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 603

 

--------------------------------------------
حدیث (14) امام على عليه السلام:
ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيهِ الكِتابَ... وَعِزّا لاتُهزَمُ أَنصارُهُ... ؛
قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص315 ، خطبه 198

 

--------------------------------------------
حدیث (15) رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
أَدِّبوا أولادَكُم عَلى ثَلاثِ خِصال ٍ: حُبِّ نَبيِّكُم و َحُبِّ أَهلِ بَيتِهِ و َقِراءَةِ القُرآنِ؛
فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت قرآن.
قاموس قرآن ، المقدمه ، ص2

 

--------------------------------------------
حدیث (16) حضرت زهرا سلام الله علیها:
قاریءُ الحدید، و اذا وقعت، و الرحمن، یدعی فی الملکوت السموات ، ساکن الفردوس؛
تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها  اهل بهشت خوانده می شوند.


عوالم العلوم و المعارف (مستدرک حضرت زهرا تا امام جواد علیه السلام) ج11 ، قسم2،حضرت فاطمه سلام الله علیها ،ص915

 

--------------------------------------------
حدیث (17) امام رضا علیه السلام:
 مَن قَرَاَ فى شَهرِ رَمضانَ آیَة مِن کِتابِ اللهِ کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآنَ فِى غَیرِه مِن الشُهُورِ؛
هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج93، ص341

 

--------------------------------------------
حدیث (18) پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏ آله :
ما جلس قوم فی مجلس من مساجد اللّه‏ِ يَتْلونَ كِتابَ اللّه‏ِ وَ يَتَدارَسونَهُ بَيْنَهُمْ اِلاّ نَزَلَتْ عَلَيْهِمُ السَّكينَةُ وَ غَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَ حَفَّتْهُمُ الْمَلائِكَةُ وَ ذَكَرَهُمُ اللّه‏ُ فيمَنْ عِنْدَهُ؛

هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در مجلسی از مساجد خدا برقرار نشد، مگر اين كه آرامش بر آنان نازل شد و رحمت دربرشان گرفت و فرشتگان در اطراف آنان حلقه زدند و خداوند در ميان كسانى كه در نزدش هستند، از آنان ياد كرد.
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ح3788، ج3 ، ص 363

 

--------------------------------------------
حدیث (19) پيامبر صلى ‏لله‏ عليه ‏و ‏آله :
 اِنَّ اَحْسَنَ الْحَديثِ كِتابُ اللّه‏ِ وَ خَيْرَ الْهُدى هُدى مُحَمَّدٍ صلى‏ الله‏ عليه ‏و ‏آله وَ شَرَّ الاُمورِ مُحْدَثاتُها؛
بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى ‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين امور بدعت‏هاست (پديده‏هاى مخالف دين).
امالی (طوسی) ص 337 - بحارالأنوار(ط-بیروت)، ج 74، ص 122

 

--------------------------------------------
 حدیث (20) امام على عليه‏ السلام :
اِنَّ اللّه‏َ تعالى اَنْزَلَ كِتابا هاديا بَيَّنَ فيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ، فَخُذوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدوا وَ اَصْدِفوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدوا؛


خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گيريد تا هدايت شويد و از راه بدى دورى جوييد تا به مقصد برسيد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 242 ، خطبه 167

 

--------------------------------------------
حدیث(21) امام على عليه السلام:
إنَّ اللّه سبحانَهُ لَم يَعِظْ أحَدابمِثلِ هذا القرآنِ؛
خداوند سبحان هيچ كس را به چيزى چون اين قرآن اندرز نداده است.
نهج البلاغة(صبحی صالح) ص254 ، خطبة 176

هومن و سینا بازدید : 15 چهارشنبه 20 فروردین 1393 نظرات (0)

 

آدم​هاي دورو,افراد دورو

شاید بسیاری از ما صبح که بیدار می‌شویم یک نقاب بر چهره می‌زنیم و از خانه بیرون مي‌رويم؛ یکی نقاب یک آدم مهربان، یکی نقاب آدم منصف، یکی نقاب آدم مرفه و یکی نقاب آدم راستگو.به راستی شما چه نقابی به صورت می‌زنید و چقدر آن نقاب به چهره واقعی شما نزدیک است؟و گاه صد نقاب برای یک چهره. انسان‌ها برحسب انسان بودن دارای دو رو هستند؛ یک رو ظاهر افراد و روی دیگر باطن انسان‌هاست. دورویی بیانگر این نکته است که ارتباطات در جامعه به شکل موثر صورت نمي‌پذیرد. وقتی ظاهر و باطن افراد با یکدیگر همخوانی نداشته باشد و هر کدام به شیوه خودشان عمل کنند، دورویی به وجود مي‌آید. در این شماره به کمک سیدعلی دربانی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده  به زبان بدن  افراد دورو مي‌پردازیم.

ريا نوعي حيله است
دورویی تظاهر فرد به داشتن  ارزش‌هایی است  که به آنها باور ندارد و در رفتارهایش انعکاس نمي‌یابد. ریا نوعی حیله است و ما با حیله از خود شکلی غیر از آنچه هستیم نشان می‌دهیم. فرد ریاکار معمولا دارای یک ترس درونی نیز هست که خود را به شکل و صورتی نمایان می‌کند که آنچه در حقیقت است پنهان بماند. مثلا وقتی ما از امری احساس خطر می‌کنیم خود را پنهان می‌کنیم، می‌توانیم بگوییم ریا و دورويی هم نوعی پنهان شدن هست یا پنهان کردن حقیقت به‌دلیل ترس و وحشت، البته همیشه هم به‌دلیل ترس نیست، گاهی هم برای فریفتن دیگران برای سودجويی نیز هست، پس می‌بینیم که ریا ریشه در عواملی چون سودجويی، ترس و خلاصه عدم ایمان و اعتماد دارد.

دورویی از والدین به کودکان به صورت ناخودآگاه آموزش داده مي‌شود
حسد، به عنوان یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار بر دورویی است، حسد یکی از ریشه‌های دورویی است که باعث مي‌شود ارتباطات به شکل مفید و مؤثری صورت نپذیرد. کسانی که دو روی متفاوت دارند و صادق نیستند به جای عقل ارتباطی، عقل ابزاری دارند. شخصی که دارای عقلانیت ابزاری است،‌ کنش‌های عقلانی او معطوف به هدف بوده و این بدان معناست که فرد دورو، رفتارهایی انجام مي‌دهد که نیت او متوجه هدف‌های سودجویانه اوست و باتوجه به اینکه  هدف، وسیله را توجیه مي‌کند و برای رسیدن به هدف مي‌توان از هر ابزار و وسیله‌ای استفاده کرد، این نوع رفتار مخصوص افراد دورو است. دوگانگی رفتار و گفتار، ناهماهنگی شناختی را ایجاد مي‌کند که همان دورویی است. دورویی اثرات سوئی بر خانواده به عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماع و به تبع آن کل جامعه دارد. دورویی بر بی‌اعتمادی دامن مي‌زند و این مسئله در خانواده بلای خانمان‌سوزی است که باعث جدایی مي‌شود. در چنین خانواده‌هایی دروغگویی و نفاق ایجاد مي‌شود و سپس به والدین، به فرزندان و به تبع آن به جامعه تسری مي‌یابد و در عاقبت پایه بسیاری از بحران‌ها و ناملایمات اجتماعی مي‌شود. آبراهام لینکلن، در بخشی از گفته‌های خود مي‌گوید: من برای اینکه دشمنم را نابود کنم با دورویی از راه دوستی به او نزدیک مي‌شوم!

دوروها خطرناکند
فرد ریاکاری که دستش برای همگان رو شده مي‌تواند، آدم خطرناکی باشد. او ممکن است برای بازسازی روابط از دست رفته‌اش دوباره به رفتارهای ریاکارانه رو بیاورد اما دیگر نباید گول حرف‌ها و رفتارهای او را خورد چون یک فرد ریاکار همیشه ریاکار است.حضرت علی (ع) در روایتی مي‌فرماید: با آدم‌های دورو، حریص و بخیل مشورت نکنید؛ این افراد نه تنها راه صحیح را به شما نشان نمي‌دهند بلکه شما را نیز از مسیر درست گمراه مي‌کنند. کسانی که از دورویی برای پیمودن پله‌های ترقی استفاده مي‌کنند موجب مي‌شوند کارایی و بهره‌وری پایین آمده و در جامعه کارشکنی زیاد شود که این مسئله مانعی برای رسیدن به اهداف است.

آدم​هاي دورو,افراد دورو

انواع دوروها
 علم روانشناسی ریاکارها را به چهار دسته تقسیم می‌کند که وضعیت‌شان آنقدر پیچیده است که گنجاندن مصداق‌ها در این چهار قالب تمرکز زیادی مي‌خواهد.

دسته اول آنهایی هستند که نام‌شان  را کنار گذاشته‌اند؛ «دوروهای صادق ظاهری»، همان آدم‌هایی که ادعاهای‌شان با رفتار و اعمال‌شان در تضاد است یعنی وقتی در میان مردم هستند یک چیز مي‌گویند و در عمل بر خلاف آن  رفتار مي‌کنند  اما اینها در عین حال صادق نیز هستند چون اگرچه عمل‌شان با آنچه می‌گویند در تضاد است   اما به آنچه انجام مي‌دهند ایمان دارند. دسته دوم «دوروهای صادق باطنی» هستند که مثل گروه قبل باورهای‌شان با رفتارشان در تضاد است با این تفاوت که این گروه با خود صادق هستند و مي‌دانند در باطن چه جور آدمي‌ هستند.

دسته سوم و چهارم ریاکارها البته پیچیده‌تر از دو گروه دیگرند و روانشناسان آنها را دو روی متقلب مي‌دانند  که حتما کنار آمدن با آنها سخت‌تر از دو دسته قبل است؛ «دوروهای متقلب ظاهری» نه فقط ادعای‌شان با رفتارشان متضاد است بلکه ادعای این افراد  نیز با باورهای‌شان یکی نیست.درواقع این گروه از آدم‌ها  ادعا می‌کنند به مسائلی باور دارند در حالی که در درون  هیچ اعتقادی به آن مسائل ندارند مثلا اینها نه‌تنها راستگو نیستند و دروغ می‌گویند  بلکه اساسا به راستگویی نیز باور ندارند. ریاکارانی که لقب «صادق ظاهری» مي‌گیرند اگر به رفتارهای ریاکارانه خود ادامه دهند تبدیل به ریاکاران متقلب ظاهری مي‌شوند یعنی کسانی که رفتارشان با گفتارشان هماهنگ نیست و در باطن به آنچه در میان مردم مي‌گویند نیز اعتقاد ندارند.

اما پیچیده‌ترین گروه ریاکاران دسته چهارم هستند که به آنچه می‌گویند عمل می‌کنند اما به آنچه مي‌گویند  باور ندارند، این گروه  ریاکاران این چنین عمل مي‌کنند  چون سعی دارند همیشه دیگران را از خود راضی نگه دارند، حتی اگر قرار باشد دست به کارهايی بزنند  که به آن اعتقاد ندارند.

 زبان بدن افراد دورو
از طریق ارتباطات غیرکلامي‌مي‌توان افراد دورو را شناسایی کرد. ارتباطات غیرکلامی، دنیایی از کلام را به مخاطب مي‌رساند. «بن‌بست دو سویه» مبحثی در علم ارتباطات است که به خوبی روشن‌کننده این مسئله است. نظریه بن‌بست دوسویه مي‌گوید: اگر کسی در کلام مطلبی را عنوان مي‌کند ولی رفتار و سکناتش چیز دیگري مي‌گوید، شما به رفتار و سکناتش توجه داشته باشید. نکته جالب آن است که اگر در جایی ارتباطات کلامي ‌و غیرکلامي‌گرد هم آیند، شما با 90 درصد اطمینان به ارتباطات غیرکلامي ‌توجه کنید. در مورد افراد دورو مشخصات رفتارهای غیرکلامي‌ این چنین است که مردمک چشم‌های افراد دورو باز است و رنگ صورت آنها از حالت عادی تغییر مي‌کند یا به سفیدی مي‌گراید یا قرمز و گلگون مي‌شوند.

روباه خطرناک‌تر است یا گرگ؟
افراد دورو در برخی اوقات نیز دارای تزلزل گفتاری هستند، آنان ثبات رأی و شخصیت نیز ندارند و گاهی چنان صحنه‌پردازی می‌کنند که مخاطب می‌انگارد که حقیقت محض است. به راستی روباه خطرناک‌تر است یا گرگ؟ گرگی که مستقیم به چشم‌های‌مان نگاه می‌کند و بی‌درنگ حمله می‌کند یا روباهی که لبخند می‌زند و با ظاهری دلفریبانه فريب‌مان مي‌دهد.

حرکات دست
معمولا افراد دورو شدت صدای بلندتری دارند و با حرکات دست بیشتری صحبت مي‌کنند. گاهی نیز هنگام صحبت دست‌ها را پشت کمر مخفی مي‌کنند. شخصی که به این افراد دورو از همان ابتدا اعتماد ندارد اغلب هنگام دست دادن، بسیار محافظه‌کارانه، فقط نوک انگشتان او را می‌گیرد. افراد دورو هنگام نشستن روی صندلی کمي‌ به راست یا چپ متمایل می‌شوند و گاه کمي ‌به جلو برای ارتباطی صمیمانه خم می‌شوند و غالبا لبخند بر لب دارند. افراد دورو علاوه بر این رفتارها مهارت خاصی در دروغگویی نیز دارند و به دلیل همین خصلت فراموشکارند.

هومن و سینا بازدید : 16 چهارشنبه 20 فروردین 1393 نظرات (0)

 

رسیدن به رؤیا‌ها, رسیدن به آرزوها, انتخاب مسیر درست

چشم‌های‌تان را ببندید و خود را همانجایی که آرزویش را دارید و همان‌طور که در رؤیا‌های‌تان است، تصور کنید. همین شمایی که حالا خسته‌اید و در لباس‌های خانه‌تان این مطلب را می‌خوانید، در رؤیاهای شما کیست و کجای این دنیا قرار دارد؟ مهماندار هواپیماست و دور دنیا را می‌گردد؟ در رشته تحصیلی‌اش دکترا گرفته و مشغول نجات جهان است؟ تاجر شده و زندگی مرفهی دارد یا شاید هم یک مادر آرام خانه‌دار است که هر روز با لبخند فرزندش را از خواب بیدار می‌کند؟ شاید بهتر باشد پیش از خواندن این مطلب حسابی رؤیا‌پردازی کنید و سپس با کمک ما به آرزوهایی که در ذهن‌تان بافته‌اید، برسید. نمی‌خواهیم به شما امید بیهوده دهیم، اما اگر به خودتان اعتماد داشته باشید، می‌توانید  از خود امروزی‌تان چند قدم فاصله بگیرید.

بدانید چه می‌خواهید
اگر می‌خواهید رؤیا‌های‌تان به واقعیت تبدیل شوند، باید تعریف دقیقی از آنچه آرزویش را دارید، داشته باشید. پس در ذهن‌تان دقیقا مجسم کنید که چه اتفاقی قرار است، بیفتد. حالا وقت آن است که هدف کلی‌تان را در چند قدم مجسم کرده و پله‌هایی که برای رسیدن به آن نیاز دارید را در ذهن مجسم کنید. حاشیه نروید. آنچه در ذهن شماست باید دقیق و کاملا جزئی باشد. فرض کنید هدف شما خوشحال‌تر شدن است. خب حالا باید از خود بپرسید که چه اتفاقاتی می‌تواند آرام آرام شما را شاد‌تر کند.

ذهن‌تان را کندوکاو کنید
داستان را یک دور از اول مرور کنید. قطعا وقتی می‌گویید دوست دارم شاد‌تر باشم، پس به اتفاقات دیگری که با این شادی به زندگی شما می‌آید هم فکر می‌کنید؛ حالا وقت تجسم آن اتفاق‌های دیگر است. می‌خواهید شاد باشید که چه؟ شاد باشید تا دوستان بیشتری را دور و برتان جذب کنید؟ تا انرژی بیشتری برای متمرکز کردن بر کار یا درس داشته باشید؟ تا خواستگاران بیشتری به سمت شما جلب شوند؟ خجالت نکشید. در ذهن‌تان حفاری کنید و همه این دلایل پنهان را بیرون بکشید.

به زمان وفادار باشید
تا اینجای کار همه چیز خوب پیش رفته. شما می‌دانید چه می‌خواهید و از انگیزه‌های پنهان‌تان هم آگاهید و مسیر رسیدن به خواسته‌های‌تان را هم می‌شناسید. اما این پایان راه نیست. شما باید برای رسیدن به هدف، زمان‌بندی دقیقی داشته باشید. هیچ کدام از ما تا ابد پرانرژی نمی‌مانیم. پس باید برای برداشتن هر کدام از قدم‌هایی که گفتیم، زمانی را درنظر بگیرید و سعی کنید به این برنامه وفادار بمانید.

از شکست نترسید
تصور نکنید نقشه‌ای که امروز ترسیم می‌کنید، بهترین و آخرین راهی است که برای رسیدن به هدف‌تان وجود دارد. شاید بد نباشد راه‌هایی که قرار است برای رسیدن به هدف از آنها عبور کنید را در یک دفترچه سیمی بنویسید و هر زمان که احساس کردید باید نقشه‌تان را عوض کنید، برگه‌ای که نقشه قبلی را در آن کشیده‌اید از دفترتان جدا کنید. شما در مسیر رسیدن به اهداف‌تان ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شوید یا با بن‌بست‌های پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو شوید.  اما به جای ناامید شدن، بهتر است از آنچه اتفاق افتاده درس بگیرید و با آوردنش در دفترچه آرزو‌های‌تان فهرست موانعی که پیش‌روی‌تان قرار دارد و راه‌هایی که نباید از آنها بگذرید را کامل‌تر کنید. تکمیل این فهرست به شما برای انتخاب مسیر درست و کوتاه کمک می‌کند.

نقشه راه را بکشید
حالا که می‌دانید چه می‌خواهید، وقت آن است که نقشه‌ای برای رسیدن به این هدف ترسیم کنید. تند نروید. شما باید مرحله به مرحله و آرام آرام به هدف‌تان نزدیک شوید. مهم نیست فاصله شما تا هدف موردنظرتان یک قدم باشد یا هزاران قدم. شما باید همه این گام‌ها را در ذهن‌تان مرور کنید و حتی روی کاغذ بیاورید تا برای برداشتن آن قدم‌ها آماده شوید. از خوردن یک کیک شکلاتی گرفته تا گشتن دور دنیا، همه می‌توانند در قدم‌هایی که پیش خود تجسم می‌کنید وجود داشته باشند.

واقع‌بین باشید
اهداف‌تان را از رؤیا‌های‌تان جدا کنید. نمی‌گوییم رؤیا‌پردازی نکنید، اما بهتر است قبل از پرداختن به خواسته‌هایی که رسیدن به آنها چندان هم شدنی نیست، بر آرزوهای در دسترس‌تر خود تمرکز کنید و آنها را در فهرست راه‌هایی که قرار است بروید، بیاورید.

 البته می‌توانید در پایان این نوشته کمی هم رؤیابافی کنید و به خودتان قول دهید اگر به اهدافی که برای خود مشخص کردید رسیدید، برای رسیدن به رؤیاهای اطراف‌تان هم تلاش خواهید کرد. اما پیش از آنکه چنین وعده‌ای به خود دهید، توانایی‌های خودتان و محدودیت‌هایی که دست و پای شما را بسته را هم در نظر بگیرید تا سرخورده نشوید و سراغ نقشه‌هایی بروید که از پس کنترل‌شان بر می‌آیید.

هومن و سینا بازدید : 14 چهارشنبه 20 فروردین 1393 نظرات (0)

 

شخصیت شناسی,تست روانشناسی, شخصیت غالب

این بار که به تئاتر رفتید یا زمانی که در حال تماشای یک فیلم سینمایی هستید، به حرکات بدن دو بازیگر مقابل یکدیگر خوب دقت کنید. حتما متوجه خواهید شد که یکی از آنها حالت تهاجمی بیشتری نسبت به دیگری دارد و دیگری عقب نشینی می کندکه دقیقا این مطلب را در حرکات بدن آنها نیز می توانیدمشاهده کنید.

یک نفر به سوی دیگر گام برمی دارد و نفر دوم مدام به عقب می رود. آن کسی که عصبانی تر است، دست هایش را بالا می برد و فریاد می کشد و نفر دوم دستانش را مقابل صورتش می گیرد و یا آنها را کنار بدنش نگه می دارد و سرش را پایین می اندازد.

مشابه همین رفتارها را به سادگی در زندگی واقعی نیز می توانیم ببینیم؛ حتی در جلسات اول آشنایی که دو طرف در پی تلاش برای شناخت یکدیگرند، با توجه به زبان بدن طرف مقابل می توانید سریع تر او را بشناسید و به لحاظ شخصیتی میزان مشابهت هایتان را دریابید.

اگر شخصیت شما مغلوب یا مطیع باشد، بعد از مدتی برقراری ارتباط با فردی که شخصیت غالب یا مسلط دارد، برایتان دشوار و غیرقابل تحمل خواهد شد. به سادگی می توان دریافت که فرد مورد نظر ما شخصیت غالب دارد یا مغلوب. فردی که مدام می گوید: «ببخشید، معذرت می خواهم، اگر ممکن است می خواستم ...»، به سادگی نشان می دهد که شخصیتی مغلوب دارد و در مقابل، فردی که اغلب در کلامش جملات امری و دستوری استفاده می کند، شخصیتش از نوع غالب است.

البته تنها با توجه به جملات و نوع گفتار افراد نمی توان به شخصیت واقعی آنها پی برد. بسیاری از اوقات راه های ارتباطی غیرکلامی بهتر می توانند شخصیت افراد را آشکار کنند. آیا می توانید تنها با نگاه کدرن به ارتباط دو نفر بفهمید که کدام یک شخصیت مسلط و کدام شخصیت مطیع دارند؟

در این آزمون چند نمونه از حرکات زبان بدن که نشان دهنده شخصیت غالب و مغلوب است، جمع آوری شده است. هر حرکت را در ذهنتان به تصویر بکشید و بگویید نشان دهنده کدام شخصیت است:

شخصیت شناسی,تست روانشناسی, شخصیت غالب

تمام شماره های زوج از ویژگی های شخصیت مسلط هستند و شماره های فرد شخصیت مطیع. برای هر پاسخ صحیح یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید.

امتیاز 4 و کمتر: شما با علائم زبان بدن چندان آشنا نیستید. کمی بیشتر به این علائم دقت کنید تا بهتر بتوانیدویژگی های اطرافیانتان را بشناسید.

امتیاز 5 تا 8: اطلاعات شما در موردزبان بدن در حد میانه است.

امتیاز 7 به بالا: اطلاعات شما در مورد علائم زبان بدن در حد قابل قبولی است.

افرادی که شخصیت مطیع دارند، دوست دارند به سمت دیگران حرکت کنند. آنها همواره در تلاشند تایید و محبت دیگران را کسب کنند. بیشتر اوقات این افراد به حضور شخصیتی سلطه گر نیاز دارند تا او زندگی آنها را سرپرستی، راهنمایی و مدیریت کند. این افراد معمولا برای رسیدن به اهدافشان باید به فرد دیگری تکیه کنند. افراد مطیع در نظر دیگران معمولا افرادی باملاحظه، دلنشین، حساس، همدرد، پذیرا و سپاسگزارند. این افراد معمولا مطابق میل و خواست دیگران رفتار کرده و برای کسب رضایت اطرافیان همواره فداکاری می کنند. این افراد آشتی طلبند، به سادگی تقصیرات را به گردن می گیرند و تسلیم می شوند. داشتن جسارت و انتقاد کردن در وجود این افراد جایی ندارد و تا حد ممکن از دیگران توقع و انتظاری ندارند. امنیت این افراد به رفتارها و واکنش دیگران بستگی دارد و به همین دلیل دائما در تلاشند که تایید و اطمینان دیگران را به دست آورند؛ حتی تصور شکنندگی برای این افراد وحشتناک است.

در مقابل، افراد مسلط با افراد پایین تر از خود به شیوه پرخاشگرانه و زورگویانه برخورد می کنند و در عین حال از افراد قوی تر از خود به خوبی پیروی می کنند. این افراد به شدت تمایل به مدیریت دیگران دارند و زمانی که ناچار باشند از دیگری پیروی کنند، بسیار ناراحت می شوند. این افراد باید به هر قیمتی که شده، به اهدافشان برسند. معمولا مردان بیشتر از زنان در این گروه شخصیتی جای می گیرند که البته این موضوع باوری پذیرفته شده در اجتماع است و مردان می توانند شخصیت مسلط داشته باشند و در مقابل زنان بهتر است که شخصیت مطیع داشته باشند؛ به همین دلیل است که زنانی با شخصیت غالب، در اجتماع بسیار جلب توجه می کنند و رفتارهای آنان برای دیگران بسیار عجیب به نظر می رسد.

شخصیت های غالب در قسمت های مدیریتی موفق تر از دیگران هستند و معمولا بسیار سریع تصمیم گیری می کنند.این افراد به دنبال کسب نتیجه هستند و کمتر دیده می شود شخصیت غالب، صبور و بردبار باشد. اگرچه شخصیت غالب قاطعانه کار می کند و سعی دارد بهترین باشد اما بسیاری اوقات این ویژگی در محیط کار و زندگی موجب بروز اختلافات متعددی می شود. واکنش اجتماع در برابر افرادی که شخصیت غالب افراطی دارند، فرار است؛ زیرا کنار آمدن با چنین افرادی، دشوار و مقابله با آنها غیرممکن است. شخصیت های غالب ظاهرا بی احساس هستند و اینطور که به نظر می رسد آنان توجهی به احساسات دیگران ندارند.

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 101
  • بازدید سال : 203
  • بازدید کلی : 2,390